Przejdź do głównej zawartości Przejdź do mapy strony Przejdź do kontaktu Przejdź do stopki
  • file extension
    Statut

Statut stowarzyszenia „Wspólna Troska”

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

  1. Stowarzyszenie Rodziców i Opiekunów Dzieci Niepełnosprawnych „Wspólna Troska”(zwane w dalszej części Statutu Stowarzyszeniem) może używać skróconej nazwy Stowarzyszenie „Wspólna Troska”.
  2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Skierniewice.
  3. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną po uprawomocnieniu się postanowienia o jego zarejestrowaniu.
  4. Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2

  1. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego.
  2. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków oraz może zatrudniać pracowników za wynagrodzeniem dla realizacji celów statutowych. Pracownikami Stowarzyszenia mogą być jego członkowie. 
  3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności pożytku publicznego.

§ 3

Stowarzyszenie może używać odznak, pieczęci i znaków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 4

  1. Stowarzyszenie może być członkiem organizacji społecznych, krajowych, zagranicznych o podobnych celach działania.
  2. Decyzję o przynależności do innych organizacji podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
  3. Na zasadach zakreślonych w przepisach odrębnych Stowarzyszenie dla realizacji celów statutowych może tworzyć bądź przystępować do spółek cywilnych i prawa handlowego, a także inne podmioty.
  4. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może tworzyć i prowadzić, w tym jako jednostki terenowe: zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej, centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej, poradnie, świetlice, w tym świetlice środowiskowe bądź socjoterapeutyczne, środowiskowe domy pomocy, dzienne domy pobytu.

Rozdział II

Cele i sposoby realizacji celów

 

§ 5

Działalność Stowarzyszenia ma na celu:

  1. Stowarzyszenie działa na rzecz ogółu społeczeństwa, w szczególności dzieci, młodzieży, osób zagrożonych wykluczenie, marginalizacja, ubóstwem, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów.
  2. Działalność Stowarzyszenia ma na celu:
    1. przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, marginalizacji i ubóstwu,
    2. pomoc społeczną, w szczególności pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób oraz wspieranie ofiar katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
    3. ochronę i promocję zdrowia, w tym profilaktykę chorób cywilizacyjnych oraz promocję zdrowego stylu życia,
    4. promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy,
    5. integrację i reintegrację zawodową i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, marginalizacją i ubóstwem,
    6. przeciwdziałanie przemocy,
    7. wspieranie i upowszechnianie kultury, sztuki, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
    8. wspieranie i upowszechnianie ekologii i ochrony środowiska oraz ochrony zwierząt i ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
    9. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
    10. wspieranie i upowszechnianie nauki, oświaty, edukacji i wychowania, w tym wychowanie w duchu tolerancji, patriotyzmu, poszanowania tradycyjnych wartości
    11. wspieranie i upowszechnienie turystyki i krajoznawstwa,
    12. wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej,
    13. wdrażanie polityk rozwoju regionalnego,
    14. wszechstronny rozwój obszarów wiejskich, w tym poprzez upowszechnianie idei odnowy i rozwoju wsi z zachowaniem jej niepowtarzalnej tożsamości i wartości życia wiejskiego przy poszanowaniu dziedzictwa kulturowego i materialnego wsi;
    15. wspieranie i upowszechnianie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości społecznej oraz przedsiębiorczości na wsi, w szczególności w zakresie turystyki, wytwarzania i dystrybucji produktów lokalnych, tworzenia alternatywnych form dochodu dla mieszkańców wsi,
    16. promocję wolontariatu,
    17. wspieranie i upowszechnienie demokracji i budowania społeczeństwa obywatelskiego wśród lokalnej społeczności,
    18. zwiększanie świadomości prawnej wśród lokalnej społeczności,
    19. ochronę interesów lokalnej społeczności w ramach obowiązującego porządku prawnego,
    20. kształtowanie postaw aktywnego uczestnictwa w życiu lokalnej społeczności,
    21. integrację międzykulturową i międzypokoleniową,
    22. wspieranie wszechstronnego rozwoju kadry Stowarzyszenia, w tym wolontariuszy, praktykantów i stażystów,
    23. wpieranie i promowanie organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku.

§ 6

  1. Stowarzyszenie w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego może realizować swoje cele poprzez: 

    1. prowadzenie działalności rehabilitacyjnej i terapeutycznej dzieci i młodzieży 86.90.E
    2. organizacja szkoleń, konferencji, warsztatów itp. 85.59.B
    3. organizacja wyjazdów, w tym wycieczek, kolonii, obozów, turnusów rehabilitacyjnych 79.12.Z
    4. udzielanie porad prawnych, obywatelskich i mediacje 69.10.Z
    5. prowadzanie specjalistycznych poradni 86.22.Z
    6. działalność fizjoterapeutyczna 86.90.A
    7. prowadzenie działalności opiekuńczo-terapeutycznej 88.91.Z
    8. działalność w zakresie zdrowia psychicznego, terapii logopedycznej 86.90.E
    9. opieka dzienna nad dziećmi niepełnosprawnymi 88.91.Z
    10. odwiedzanie osób w podeszłym wieku i chorych w ich domach 88.10.Z
    11. dzienna opieka dla osób w podeszłym wieku lub dorosłych osób niepełnosprawnych 88.10.Z
    12. działalność związaną z przystosowaniem zawodowym osób upośledzonych umysłowo lub niepełnosprawnych fizycznie 88.10.Z
    13. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób o ograniczonej zdolności radzenia sobie samemu 87.90.Z
    14. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi 87.20.Z
    15. konsultacje i doradztwo związane z planowaniem budżetów domowych, działalność poradni małżeńskich i rodzinnych, poradnictwo w zakresie zaciągania kredytów i spłacania długów – 88.99.Z
    16. działalność społeczną lokalną i sąsiedzką – 88.99.Z
    17. reprezentowanie interesów podopiecznych – 94.99.Z
    18. konsultacje i doradztwo związane z planowaniem budżetów domowych, działalność poradni małżeńskich i rodzinnych, poradnictwo w zakresie zaciągania kredytów i spłacania długów – 88.99.Z
    19. działalność charytatywna, w tym udzielanie wsparcia rzeczowego lub finansowego osobom potrzebującym 88.99.Z
    20. wspieranie innych organizacji pozarządowych 94.99.Z
    21. działalność wydawnicza – 58.19.Z
  2. Stowarzyszenie w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego może realizować swoje cele poprzez: 
    1. prowadzenie działalności opiekuńczo-terapeutycznej 88.91.Z
    2. organizację szkoleń, konferencji, warsztatów itp. 85.59.B
    3. organizację wyjazdów, w tym wycieczek, kolonii, obozów, turnusów rehabilitacyjnych 79.12.Z
    4. opieka dzienna nad dziećmi niepełnosprawnymi 88.91.Z
    5. pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych 88.10.Z
    6. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób o ograniczonej zdolności radzenia sobie samemu 87.90.Z
    7. pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi 87.20.Z
    8. działalność wydawnicza - 58. 19.Z
    9. sprzedaż przedmiotów darowizny – 94.99.Z
    10. sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
      1. rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub
      2. integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym – 94.99.Z

§ 7

Każda z form działalności wymienionych w §6 jest rachunkowo wyodrębniona w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i jej wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.

Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia ich prawa i obowiązki

 

§ 8

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na :

  1. zwyczajnych,
  2. wspierających.

§ 9

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni obywatel, który złoży pisemną deklarację (opatrzoną podpisem członka wprowadzającego)
    o przystąpieniu do Stowarzyszenia, odbędzie okres kandydacki, o którym mowa w §10.

  2. Decyzję o przyjęciu w poczet członków zwyczajnych podejmuje Zarząd.
  3. Zarząd ma prawo odmowy przyjęcia kandydata w poczet członków nawet po odbyciu przez niego okresu kandydackiego. Decyzja Zarządu jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.

§ 10

  1. Okres kandydacki trwa 1 (słownie: jeden) rok.

  2. W okresie kandydackim kandydat zapoznaje się z działalnością Stowarzyszenia oraz prawami i obowiązkami członka zwyczajnego.
  3. Kandydat ma prawo do:
    1. otrzymania odpisu Statutu i regulaminów wydanych na jego podstawie, zaznajamiania się z uchwałami organów Stowarzyszenia, protokołami obrad organów Stowarzyszenia,

    2. korzystać z pomieszczeń i urządzeń Stowarzyszenia na zasadach ustalonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
  4. Kandydat ma obowiązek:
    1. udziału w Walnych Zebraniach Członków w charakterze obserwatora,
    2. przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i innych uchwał organów Stowarzyszenia,
    3. świadczyć pracę społeczną (wolontaryjną) na rzecz Stowarzyszenia,
    4. współdziałać w ochronie wspólnego dobra i dbać o rozwój Stowarzyszenia,
    5. wywiązywać się terminowo ze wszystkich zobowiązań na rzecz Stowarzyszenia,
    6. nie działać na szkodę Stowarzyszenia.

§ 11

  1. Członek zwyczajny ma prawo:

    1. wybierać i być wybieranym do władz Statutowych
    2. aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia
    3. ubiegać się o pomoc Stowarzyszenia
    4. dokonywać czynności wprowadzania w poczet członków Stowarzyszenia.
  2. Członek zwyczajny obowiązany jest:
    1. > przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia
    2. regularnie opłacać składki członkowskie
    3. aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową lub materialną, opłaci wpisowe i zostanie przyjęta uchwała Zarządu.

  2. Członkowie wspierający mają uprawnienia członków zwyczajnych poza czynnym i biernym prawem wyborczym do władz oraz prawem wprowadzania członków Stowarzyszenia.

§ 13

  1. Ustanie członkostwa następuje na skutek:

    1. pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu,
    2. wykluczenia przez Zarząd:
      1. z powodu nieprzestrzegania Statutu, regulaminów, uchwał władz Stowarzyszenia,
      2. z powodu notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia bądź pracach organu, do którego został powołany - stan taki musi trwać co najmniej rok i nie może być przez członka niezawiniony,
      3. z powodu nie wywiązania się z deklaracji złożonych Stowarzyszeniu,
      4. działania na szkodę Stowarzyszenia,
      5. nie dbania o dobre imię Stowarzyszenia i jego wizerunek,
      6. z powodu zalegania ze składkami członkowskimi przez okres co najmniej 6 miesięcy,
    3. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych bądź pełni praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    4. śmierci członka, ustania członka (likwidacji bądź upadłości osoby prawnej).
  2. Przed wykluczeniem członka Stowarzyszenia Zarząd obowiązany jest wysłuchać wyjaśnień zainteresowanego członka.
  3. Zarząd ma obowiązek zawiadomić zainteresowanego członka na piśmie listem poleconym wraz z uzasadnieniem o wykluczeniu ze Stowarzyszenia w terminie dwóch tygodni od dnia podjęcia uchwały. Uzasadnienie powinno w szczególności przedstawiać motywy, którymi kierował się Zarząd Stowarzyszenia wykluczając członka. Zawiadomienie zwrócone z powodu niezgłoszenia przez członka zmiany podanego przez niego adresu ma moc prawną doręczenia.
  4. Od uchwały Zarządu w sprawie wykluczenia przez Zarząd zainteresowanemu członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w formie pisemnej w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia mu zawiadomienia o wykluczeniu.
  5. Walne Zebranie powinno rozpatrzyć wniesione odwołanie na swym najbliższym posiedzeniu, nie później jednak jak w ciągu 3 miesięcy od daty wniesienia odwołania.
  6. Zainteresowany członek ma prawo do uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków  przy rozpatrywaniu jego odwołania i je popierać. O terminie Walnego Zebrania Członków należy zawiadomić odwołującego się z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 16 ust. 3 Statutu.
  7. O ostatecznej decyzji Walnego Zebrania Członków w sprawie rozpatrzenia odwołania zainteresowany powinien być powiadomiony listem poleconym w terminie dwóch tygodni od dnia jej powzięcia.
  8. Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.
  9. W przypadku ustania członkostwa Zarząd skreśla członka Stowarzyszenia z rejestru członków podejmując w tym zakresie odpowiednią uchwałę. Od uchwały w przedmiocie skreślenia z rejestru członków odwołanie do Walnego Zebrania Członków nie przysługuje.

Rozdział IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA

Postanowienia ogólne

 

§ 14

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie Członków
    2. Zarząd
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  3. W przypadku zmniejszenia się w trakcie kadencji liczby członków władz Stowarzyszenia, władzom tym przysługuje prawo kooptacji członków, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 50% liczby członków pochodzących z wyboru. Kooptacji dokonuje się w pierwszej kolejności spośród kandydatów zgłoszonych na Walnym Zebraniu Członków, na którym wybierało się daną władzę na daną kadencję.

§ 15

  1. Posiedzenia każdej z władz mogą odbywać się stacjonarnie, on-line (za pomocą środków komunikowania się na odległość) bądź hybrydowo. Decyzję w tym zakresie podejmuje zwołujący dane posiedzenie i w zawiadomieniu kierowanym do członków danej władzy informuje o tym. 
  2. Posiedzenia każdej z władz są protokołowane.
  3. Decyzje każdej z władz zapadają w formie uchwał.
  4. Każda z władz działa na podstawie właściwego dla siebie Regulaminu.

Walne Zebranie Członków

§ 16

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Uczestniczą w nim wszyscy członkowie zwyczajni osobiście z głosem stanowiącym, członkowie wspierający z głosem doradczym.
  2. Walne Zebranie Członków jest zwoływane z inicjatywy Zarządu, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub 50 % ogółu członków zwyczajnych Stowarzyszenia niezwłocznie nie później niż w terminie 2 miesięcy od tego żądania.
  3. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd. W przypadku bezczynności Zarządu bądź jego braku prawo zwołania Walnego Zebrania Członków przysługuje Komisji Rewizyjnej. Ogłoszenie o terminie, miejscu i porządku Walnego Zebrania Członków zwołujący zamieszcza na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych Stowarzyszenia co najmniej 7 dni przed planowanym terminem.
  4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów niezależnie od liczby członków uprawnionych do głosowania obecnych na danym posiedzeniu. Na żądanie co najmniej 1/3 obecnych na posiedzeniu prowadzący może zarządzić tajne głosowanie. Uchwały Walnego Zebrania Członków dotyczące zmiany Statutu oraz rozwiązania Stowarzyszenia zapadają większością 2/3 głosów.
  5. Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 17

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

  1. udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
  2. rozpatrywanie wniosków składanych przez członków Stowarzyszenia i władze Stowarzyszenia,
  3. wybieranie, odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  4. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
  5. uchwalanie zamian Statutu Stowarzyszenia,
  6. podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz o przeznaczeniu majątku,
  7. podejmowanie innych uchwał nie zastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz stowarzyszenia,
  8. uchwalanie regulaminu pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

Zarząd

§ 18

  1. Zarząd składa się od 3 do 5 Członków, w tym Przewodniczącego, Sekretarza oraz Skarbnika Stowarzyszenia.
  2. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  3. Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą:
    1. złożenia przez członka Zarządu rezygnacji,
    2. śmierci
    3. odwołania członka Zarządu,
    4. wyboru do Komisji Rewizyjnej,
    5. ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
    6. utarty pełnej zdolności do czynności prawnych.
  4. Walne Zebranie Członków może odwołać członka Zarządu w każdym czasie w przypadku:
    1. wykonywania działalności, której charakter uniemożliwia należyte pełnienie funkcji członka Zarządu Stowarzyszenia,
    2. choroby, ułomności lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność
      do pełnienia tej funkcji w Zarządzie,
    3. niewypełniania obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż pół roku,
    4. nienależytego pełnienia funkcji członka Zarządu, w szczególności istotnego naruszenia postanowień Statutu,
    5. podjęcia przez niego działań sprzecznych z prawem lub w celu wyrządzenia szkody Stowarzyszeniu,
    6. skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 19

  1. Zwołanie Zarządu powinno nastąpić z co najmniej 3 dniowym wyprzedzeniem, listownie lub w postaci elektronicznej (e-mail bądź sms).
  2. Posiedzenia Zarządu są zwoływane w miarę potrzeb. Posiedzenie Zarządu może zwołać każdy członek Zarządu bądź Komisja Rewizyjna.
  3. Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się bez formalnego zwołania, o ile obecni są wszyscy jego członkowie i nie zgłoszą oni sprzeciwu co do obycia posiedzenia oraz wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
  4. Uchwały Zarządu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Zarządu. Na żądanie co najmniej połowy członków Zarządu obecnych na posiedzeniu prowadzący może zarządzić tajne głosowanie. W przypadku gdy w danym głosowaniu liczba głosów za podjęciem uchwały jest równa liczbie głosów przeciwko podjęciu uchwały decyduje odpowiednio głos Prezesa Zarządu, o ile jest on obecny na danym posiedzeniu, a jeżeli nie osoby prowadzącej posiedzenie.
  5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu.

§ 20

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. prowadzenie biura Stowarzyszenia,
  2. wybór Przewodniczącego, Sekretarza oraz Skarbnika Zarządu,
  3. ustalanie regulaminu pracy Zarządu,
  4. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
  5. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
  6. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
  7. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
  8. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz udzielanie pełnomocnictw w załatwianiu spraw dotyczących Stowarzyszenia,
  9. sporządzanie rocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego Stowarzyszenia,
  10. ustalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich wnoszenia,
  11. przyjmowanie, wykluczanie i skreślanie z listy członków Stowarzyszenia
  12. tworzenie oraz rozwiązywanie placówek, ośrodków, jednostek organizacyjnych i powoływanie oraz odwoływanie ich dyrektorów bądź kierowników,
  13. udzielanie upoważnień do podpisywania dokumentów wiążących Stowarzyszenie pod względem finansowym oraz dokumentów księgowych.

§ 21

  1. Członkowie Zarządu mogą być w Stowarzyszeniu zatrudnieni w związku z pełnioną funkcją bądź niezależnie od niej na podstawie umowy o pracę bądź jednej z umów cywilnoprawnych.
  2. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub pobierać wynagrodzenie. Decyzję w tym przedmiocie podejmuje Komisja Rewizyjna.
  3. Czynność prawna dokonywana przez Stowarzyszenie w interesie członka Zarządu wymaga uchwały Komisji Rewizyjnej.
  4. W umowach między Stowarzyszeniem a Członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale Komisji Rewizyjnej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.

§ 22

  1. Oświadczenia woli we wszystkich rodzajach spraw niemajątkowych i majątkowych może składać każdy członek Zarządu działając samodzielnie (jednoosobowo).
  2. Zarząd może udzielić jednemu z Członków Zarządu lub innej osobie pełnomocnictwa do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością Stowarzyszenia lub jego wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych.

Rozdział V

Komisja rewizyjna

§ 23

  1. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli Stowarzyszenia, składającym się z 3 członków, w tym Przewodniczącego.
  2. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje z chwilą:
    1. złożenia przez członka Komisji Rewizyjnej rezygnacji do Zarządu,
    2. śmierci członka Komisji Rewizyjnej,
    3. odwołania członka Komisji Rewizyjnej,
    4. wyboru do Zarządu,
    5. ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
    6. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych.
  3. Walne Zebranie Członków może w każdym czasie odwołać członka Komisji Rewizyjnej w przypadku:
    1. wykonywania działalności, której charakter uniemożliwia należyte pełnienie funkcji członka Komisji Rewizyjnej,
    2. choroby, ułomności lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej,
    3. niewypełniania obowiązków członka Komisji Rewizyjnej przez okres dłuższy niż rok,
    4. nienależytego pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej, w szczególności istotnego naruszenia postanowień Statutu,
    5. podjęcia przez członka Komisji Rewizyjnej działań sprzecznych z prawem lub w celu wyrządzenia szkody Stowarzyszeniu,
    6. skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 24

Członkowie Komisji Rewizyjnej:

  1. nie mogą być członkami Zarządu Stowarzyszenia,
  2. nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami Zarządu,
  3. nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  4. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów

§ 25

  1. Zwołanie Komisji Rewizyjnej powinno nastąpić z co najmniej 3 dniowym wyprzedzeniem, listownie lub w postaci elektronicznej (e-mail bądź sms).
  2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są zwoływane w miarę potrzeb. Pierwsze posiedzenie musi zostać zwołane najpóźniej do końca maja danego roku kalendarzowego. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej może zwołać każdy członek Komisji Rewizyjnej bądź Zarząd.

     

  3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się bez formalnego zwołania, o ile obecni są wszyscy jej członkowie i nie zgłoszą oni sprzeciwu co do obycia posiedzenia oraz wniesienia poszczególnych spraw do porządku jego obrad.
  4. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Na żądanie co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej obecnych na posiedzeniu prowadzący może zarządzić tajne głosowanie. W przypadku gdy w danym głosowaniu liczba głosów za podjęciem uchwały jest równa liczbie głosów przeciwko podjęciu uchwały decyduje odpowiednio głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o ile jest on obecny na danym posiedzeniu, a jeżeli nie osoby prowadzącej posiedzenie.
  5. Członkowie Zarządu mogą brać udział w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

§ 26

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:

  1. przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej, pod kątem legalność, celowości, rzetelności i gospodarności,
  2. zatwierdzanie rocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego Stowarzyszenia oraz podejmowanie decyzji w sprawach podziału dochodu lub pokrycia straty,
  3. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielenie absolutorium członkom Zarządu,
  4. zwoływanie Walnego Zebrania Członków w przypadku bezczynności Zarządu bądź jego braku,
  5. sporządzanie sprawozdań ze swoich działań i przedstawianie ich na Walnym Zebraniu Członków,
  6. inne sprawy przewidziane postanowieniami Statutu.

Rozdział VI

Organ konsultacyjno-doradczy Stowarzyszenia

§ 27

  1. W Stowarzyszeniu działa organ konsultacyjno – doradczy w skład którego wchodzą:
    1. w przypadku gdy w Stowarzyszeniu jest zatrudnionych mniej niż 10 osób wszystkie osoby zatrudnione w Stowarzyszeniu,
    2. w przypadku gdy liczba osób zatrudnionych w Stowarzyszeniu przekraczać będzie 10 osób 3 przedstawicieli tych osób,
  2. Do kompetencji organu konsultacyjno – doradczego, o którym mowa w ust. 2 należy w szczególności:
    1. zapoznanie się nie rzadziej niż raz w roku z wynikami działalności Stowarzyszenia oraz wyrażenie opinii w tym zakresie;
    2. opiniowanie regulaminu pracy, lub zasad organizacji pracy ustalanych przez Stowarzyszenie oraz proponowanych zmian w tym zakresie;
    3. opiniowanie planowanych działań Stowarzyszenia, w tym na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej.
  3. Szczegółowe zasady wyboru przedstawicieli oraz działania organu konsultacyjno – doradczego określa regulamin przyjęty przez Zarząd.

Rozdział VII

Działalność gospodarcza

§ 28

  1. Decyzję o rozpoczęciu, zawieszeniu bądź zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd.
  2. Dochody z działalności gospodarczej przeznaczone są na realizację celów statutowych Stowarzyszenia i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
  3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami w przedmiocie:
    1. 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
    2. 86.22.Z - Praktyka lekarska specjalistyczna
    3. 86.90.A - Działalność fizjoterapeutyczna
    4. 86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana
  4. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia jest rachunkowo wyodrębniona w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i jej wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.

Rozdział VIII

Majątek Stowarzyszenia

§ 29

Cały dochód Stowarzyszenia, w tym zysk/nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczany jest na prowadzoną przez Stowarzyszenie działalność pożytku publicznego. Zabrania się przeznaczenia dochodu Stowarzyszenia, w tym zysku/nadwyżki przychodów nad kosztami do podziału między członków Stowarzyszenia i osoby w nim zatrudnione.

§ 30

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
    1. ze składek członkowskich,
    2. z wpływów ze zbiórek,
    3. z darowizn, subwencji, zapisów, dotacji,
    4. dochodów z działalności odpłatnej,
    5. dochodów z działalności gospodarczej,
    6. dochodów z udziałów w spółkach,
    7. ze sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
    8. z odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
    9. z nawiązek zasądzanych przez sądy,
    10. z podatku od osób fizycznych w przypadku posiadania przez Stowarzyszenie statusu opp,
    11. z innych wpływów.
  2. Stowarzyszenie może tworzyć fundusze, w tym fundusze celowe.
  3. Decyzję w sprawie utworzenia funduszy i funduszy celowych, określenia wysokości kwot przekazywanych na te fundusze, a także określenia sposobu dysponowania środkami zgromadzonymi na funduszach podejmuje Zarząd.
  4. Jeżeli członkami zwykłymi Stowarzyszenia są oboje rodzice/opiekunowie dziecka z niepełnosprawnością, składki członkowskie płaci jeden rodzi/opiekun.
  5. Zabrania się:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do osób prawnych organizacyjnie ze Stowarzyszeniem po-wiązanym ani jego członków, członków organów Stowarzyszenia, osób zatrudnionych w Stowarzyszeniu - w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej oraz osób, z którymi członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów oraz osoby zatrudnione w Stowarzyszeniu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
    2. przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz osób, o których mowa w pkt 1, na zasadach innych niż w przypadku osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje nieodpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz osób, o których mowa w pkt 1, na zasadach innych niż w przypadku osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio z celu statutowego,
    4. dokonywania zakupu towarów lub usług od osób prawnych organizacyjnie ze Stowarzyszeniem powiązanych lub podmiotów, w których uczestniczą osoby, o których mowa w pkt 1, na zasadach innych niż w przypadku osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
  6. Stowarzyszenie nie przyjmuje i nie dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość kwoty, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.

§ 31

  1. Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym, jest rok kalendarzowy.
  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział IX

Rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 32

  1. Stowarzyszenie przechodzi w stan likwidacji wskutek uchwały Walnego Zebrania Członków zapadłej większością 2/3 członków zwyczajnych obecnych na posiedzeniu.
  2. Likwidatorami Stowarzyszenia mogą być członkowie ostatniego Zarządu lub osoby wybrane przez Walne Zebranie Członków. Decyzję o liczbie likwidatorów podejmuje Walne Zebranie Członków, z tym zastrzeżeniem, że nie może być ich więcej niż trzech.
  3. Do likwidatorów stosuje się odpowiednio zapisy dotyczące Zarządu.
  4. Likwidatorzy nie mogą zawierać nowych umów, chyba że jest to konieczne do przeprowadzenia likwidacji Stowarzyszenia. Dalej idące ograniczenia może ustanowić Walne Zebranie Członków.
  5. Stowarzyszenie w likwidacji zachowuje dotychczasową swoją nazwę z dodaniem wyrazów: „w likwidacji”.
  6. Likwidatorzy powinni niezwłocznie po wyznaczeniu ich:
    1. zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wpisanie otwarcia likwidacji;
    2. powiadomić banki finansujące Stowarzyszenie oraz organy finansowe o otwarciu likwidacji;
    3. ogłosić zawiadomienie o otwarciu likwidacji Stowarzyszenia i wezwać wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia tego ogłoszenia;
    4. przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji oraz listy zobowiązań Stowarzyszenia;
    5. sporządzić plan finansowy likwidacji i plan zaspokojenia zobowiązań.
  7. Po zakończeniu likwidacji likwidatorzy poddają przygotowane sprawozdania ocenie Komisji Rewizyjnej i zwołują Walne Zebranie Członków, na którym przedstawiają do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji. 
  8. Po zakończonej likwidacji likwidatorzy wykreślają Stowarzyszenie z Krajowego Rejestru Sądowego.
  9. Majątek pozostały po likwidacji Walne Zebranie Członków przeznacza na inną organizację pożytku publicznego.

Skierniewice 26 listopada 2024 r.